Berbuka ala Thai di Intai-Intai

SOM TAM
Ayam percik, murtabak, nasi tomato dan pelbagai juadah lain mula menjadi sebutan sempena kedatangan Ramadan. Tidak dapat membuat keputusan pilihan berbuka? Apa kata ubah selera berbuka puasa dengan seleksi menu menarik yang fokus kepada masakan kampung di Kelantan serta berkonsepkan gerai makanan di Bangkok, Thailand di Restoran Intai-Intai, Ampang, Selangor.

Intai-intai sedikit di belakang deretan kedai di tepi Lebuh Raya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) di Ampang, anda akan menemui restoran ala 'taman larangan' lengkap dengan pemandangan tasik serta pohon menghijau yang menenangkan milik Baha Azman Nor.

Sebut sahaja masakan Thai, pasti kita terbayang menu biasa seperti tomyam dan nasi goreng Thai walhal banyak lagi menu menyelerakan dan inilah janji Restoran Intai-Intai.

Hidangan stail gerai Bangkok menawarkan antaranya tot gai yam mamuang (ayam goreng dengan mangga hijau), khaeng goong sapharod (udang galah masak lemak nanas muda), pla muek pad prew wan (sotong masam manis) dan phad phed pla duk (ikan duri pedas dengan daun limau purut dan selasih Thai).

Rasa masam manis masakan kerabu yang sememangnya terkenal di Thailand dan Kelantan seperti kerabu pucuk paku, kerabu lemak nangka muda dan kerabu suhun bersama kulit kaki ayam pasti membuka selera pelanggan untuk terus menikmati deretan juadah bufet yang disajikan.

Menurut Baha yang berasal dari Kelantan, masakan Thailand sememangnya terkenal di tempat asalnya dan ia menepati selera tempatan membuatkan restoran Thai di sini tumbuh bagai cendawan selepas hujan.

Sambil menikmati makanan yang enak, pelanggan turut dihiburkan dengan alunan muzik menenangkan daripada kumpulan pemuzik khas setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad.

Tidak lengkap ke restoran ini jika tidak menjamah nasi kukus gulai kawah bersama ayam goreng berempah yang disediakan panas-panas kepada pelanggan. Ia antara hidangan tradisi di Kelantan dan menu utama bersempena bufet Ramadan kali ini.

Pilihan pencuci mulut pula pelbagai. Daripada pulut dengan mangga dan durian hinggakan pelbagai jenis kuih-muih Melayu, kek dan buah-buahan.

Harga bufet hanya RM39.90 bagi orang dewasa dan RM20 untuk kanak-kanak dari 1 hingga 7 Ramadan. Manakala 8 hingga 28 Ramadan pula, bayaran sebanyak RM49.90 dikenakan bagi dewasa dan RM25 untuk kanak-kanak.

Digalakkan untuk membuat tempahan awal bagi mengelakkan kekecewaan, Baha turut mengadakan promosi iaitu percuma bufet untuk seorang bagi setiap tempahan 10 orang.


Sumber - Utusan Malaysia bertarikh 22/7/2011

Tiada ulasan: