Teknik pilih ketam segar

Sekali pandang, lambakan ketam yang dijual di pasar basah atau pasar raya kelihatan sama saja. Tetapi apabila dibawa pulang dan dimasak, rupa-rupanya ketam itu tidak lagi segar kerana rasanya yang kurang manis manakala isinya sudah berbau dan hanyir.

Berbeza dengan ikan atau sotong kerana pemilihan hidupan laut ini boleh dilihat menerusi isi luarannya yang keras dan kenyal, sedangkan isi ketam tersorok di sebalik kulitnya.

Menurut pemilik restoran Mee Ketam Kuala Lumpur yang terletak di Seksyen 7, Shah Alam, Ubaidah Makmum, 28, bagi menjadikan hidangan lazat dan menyelerakan ketam haruslah segar dan tidak berbau.

Ini boleh dilihat menerusi belakang ketam yang berwarna putih seperti awan yang menandakan isi ketam masih elok dan manis, tetapi sekiranya disertakan tompok hitam kesegarannya sudah berkurangan.

“Kebiasaannya apabila memilih ketam, ramai melihat bahagian hadapan saja pada hal warna bahagian hadapan ketam adalah sama. Selain itu selepas dimasak, biasanya ketam segar akan menghasilkan isi yang berketul dan tidak hancur,” katanya.

Tambahnya, kesegaran ketam dapat bertahan lama sekiranya disimpan dengan cara yang betul. Ketam yang hendak disimpan di dalam peti sejuk perlu dibalut plastik atau bekas kedap udara terlebih dulu bagi mengelak isinya kecut.
Kesegaran ketam boleh bertahan sehingga seminggu jika disimpan dengan cara yang betul.

Ujar Ubaidah, terdapat dua jenis ketam yang biasa dimasak iaitu ketam bunga dan nipah manakala perbezaannya hanya pada isi.

“Ketam bunga atau ketam laut lebih manis berbanding ketam nipah. Bagaimanapun, ketam nipah lebih mahal harganya kerana sukar diperoleh dan mempunyai isi yang padu,” katanya yang menjalankan perniagaan bersama pasangan kembar, Usamah Makmum, 28.

Dia yang membuka perniagaan sejak Julai 2010 mengakui memilih perniagaan restoran berasaskan ketam kerana menjadi kegemarannya sejak kecil. Lagi pun tidak banyak restoran menyediakan masakan ini disebabkan kesukaran mendapatkan ketam segar serta tidak tahu cara mempelbagaikan masakan.

Selain digoreng, ketam boleh dijadikan hidangan pembuka selera sama ada direbus atau dimasak secara berkuah seperti kari atau masak lemak.

Restoran yang dibuka pada setiap Selasa hingga Ahad dari jam 12.30 tengah hari hingga 10 malam dan Jumaat daripada 12.30 tengah hari hingga 5 petang itu menyajikan mi kari ketam serta hidangan lain termasuk bihun sup ketam, mi kari udang galah, ketam masak cili dan lada hitam dan sup ketam pada harga berpatutan.

Sunber : MyMetro bertarikh 08/05/2012

Tiada ulasan: