Delima awet muda

Buah kaya antioksidan, rangsang pengeluaran kolagen dan singkir kedutan

KEADAAN sel kulit yang rosak boleh mengakibatkan proses penuaan berlaku dengan cepat bahkan membuatkan kulit kelihatan kurang bermaya. Pendedahan secara langsung dan berterusan kepada cahaya matahari, pencemaran alam sekitar khususnya perubahan cuaca, pencemaran udara dan masalah lain seperti merokok, kurang minum air, tekanan dan kurang tidur, boleh menjejaskan keadaan kulit.

Bagaimanapun, kandungan bahan semula jadi dilihat antara alternatif lain yang dapat membantu mengembalikan kesihatan kulit di samping penggunaan bahan kimia yang merbahaya.

Ekstrak buah-buahan sebagai contohnya yang kaya dengan kandungan nutrisi dan vitamin adalah pilihan terbaik bukan saja untuk mengembalikan kelembapan dan kecerahan kulit tetapi juga memberikan tenaga diperlukan buat tubuh untuk kekal sihat dan bertenaga sepanjang hari.

Kehadiran antioksidan dapat mengurangkan kerosakan berkenaan dan kajian mendapati beberapa buah-buahan seperti delima mengandungi antioksidan tinggi yang mampu merangsang pengeluaran kolagen dan elastin bagi menyihatkan kulit, selain dapat melindungi sel kulit.

Kolagen dan elastin adalah protein yang membentuk struktur lapisan dalam kulit, memberikan ketegangan, keanjalan dan kelembapan yang diperlukan organ terbesar pada tubuh manusia itu dan hampir 70 peratus daripada tisu kita terdiri daripada kolagen.

Apabila usia kita semakin meningkat, penuaan intrinsik akan mula berlaku menyebabkan penghasilan kolagen secara semula jadi dalam kulit menurun.

Ketika anda melangkah masuk 25 tahun, kandungan kolagen semula jadi dalam kulit sebenarnya mula menunjukkan perubahan dan mampu menurun sebanyak 1.5 peratus setahun. Menjelang 40-an, sintesis kolagen makin berkurangan dan ia mampu mencecah hingga 40 peratus.

Proses penuaan juga boleh berlaku kerana penghasilan redikal bebas di dalam kulit lalu merangsang pengeluaran enzim perosak kulit. Proses penuaan Ekstrinsik ini berlaku kerana pencemaran alam sekitar dan gaya hidup.

Menyedar kelebihan yang terkandung dalam buah-buahan, rangkaian penjagaan diri Viqua menerusi El Marino, merungkai kekayaan vitamin ada dalam buah delima untuk untuk memberikan kesempurnaan bahkan kesan antipenuaan buat wanita yang sememangnya mengimpikan kulit jauh lebih baik dan muda.

Penyelidik bidang farmasi Universiti Madrid, Dr Ana Castellano, menurut kajian nutrisi klinikal Amerika, buah delima jelas terbukti sebagai bahan antioksidan terbaik untuk menjaga keseluruhan keperluan wanita untuk kekal anggun walaupun di usia lewat selain buah tomato, Vitamin E dan nutrisi lain-lain.

Katanya, delima yang kaya dengan antioksidan bukan saja selamat digunakan tetapi ia juga mampu membantu mencerahkan kulit di samping mencegah kerosakan radikal bebas dan tekanan oksidatif yang dipercayai penyumbang kepada penuaan awal atau pramatang.

“Sumber pencerah yang ada dalam buah berkenaan berupaya melambatkan pengeluaran melanin, sekali gus menghalang berlakunya pigmentasi pada kulit wajah yang boleh menjadikan kita kelihatan lebih tua. Pengambilan buah delima juga mampu mempertingkatkan kelembapan dan mengembalikan keanjalan kulit anda.

"Kandungan buah delima yang kaya dengan antioksidan, vitamin A, B, C dan E, asid amino, potasium serta zat serta mineral lain, dapat melindungi kulit daripada rosak akibat radikal bebas dan ini bermakna, penggunaannya mampu melawan penuaan, kedutan, kulit kusam dan pigmentasi.

“Ini kerana khasiat buat delima dapat merangsang pengeluaran kolagen dan elastin, memperbaiki sel kulit dan menghapuskan kedut serta garis halus pada wajah untuk menjadikannya kekal muda," jelasnya sempena majlis pemancaran El Mirano, baru-baru ini.

Hadir sama, sempena majlis pelancaran itu adalah Pengarah Urusan, Axialys Asia Pasifik, Jean Yves Bruxer dan Melanie Rubin yang juga Pakar Nutrisi Universiti Lyon.

Terdahulu, Dr Ana yang juga penyelidik utama Viqua menjelaskan bahawa buah delima turut dikenali dengan kebolehannya untuk meresap jauh ke dalam kulit bagi mengurangkan kerosakan kolagen dan elastin berbanding kandungan tropika biasa.

Sehubungan itu, pengambilan Viqua yang diperkaya dengan nutrisi buah delima dapat mengembalikan keremajaan wajah sekali gus memberikan melindungi kulit dari masalah penuaan yang tidak diingini wanita Asia.

“Kajian klinikal yang dijalankan selama 28 hari menunjukkan khasiat terkandung dalam Viqua mampu menambah baik keadaan kulit, mengurangkan kedutan, mengembalikan kelembapan dan memudarkan tompok hitam,” jelasnya.


INFO: Khasiat buah delima
  • Buah delima banyak digunakan dalam perubatan tradisional untuk mengubati pelbagai jenis penyakit.
  • Kulitnya mengandungi asid tannin yang berkesan untuk menangani masalah cacing di kalangan kanak-kanak, termasuk cacing gelang, cacing peniti dan cacing kerawit.
  • Di beberapa kawasan di Iran dan Iraq, air buah delima digunakan sebagai ubat kumur untuk mengatasi masalah pernafasan berbau. Ia turut membantu membersihkan mulut dan gigi serta mencegah jangkitan mulut.
  • Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah.
  • Ia membantu membersihkan bahagian dalam tekak serta sesuai untuk mereka yang mengalami masalah batuk. Buahnya yang masam juga boleh mencegah daripada muntah.
  • Ada tiga jenis delima iaitu delima putih, merah dan ungu namun delima paling terkenal untuk dijadikan ubat adalah delima merah.
  • Buah delima juga menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Asia Barat. 

Sumber : Berita Harian

Tiada ulasan: